Jak meditovat


Milí přátelé, v tomto článku vám povím něco k tomu, jak meditovat. Na internetu naleznete mnoho návodů, jak meditaci provádět. Já v tomto článku zmíním, jak medituji já, a pokud vám tento text nějak pomůže, budu jedině ráda.

 

K čemu meditace slouží

Meditace slouží k hlubokému zklidnění a ponoření do sebe, abychom dokázali vnímat sami sebe i pochody ve svém nitru, ale i vyšší duchovní energie, které na nás neustále působí a je v nich také spoustu informací z nichž můžeme neustále čerpat, pokud se budeme umět pravidelně a hluboce zklidňovat.

Cílem meditace také je, naučit se vnímat vše uvnitř sebe čistě a jasně bez jakýchkoli klamů, lží i iluzí.

Bohužel hluboké zklidnění dělá mnoha lidem problém, přitom u meditace je naprosto zásadní, abychom zklidnili nejen mysl, ale i emoce. Když to nedokážeme, budou nám obě tyto složky stále něco podsouvat a pak nemůžeme nic pořádně vnímat.

 

Kdy byste měli meditovat

Meditovat můžete, kdy chcete. Důležité je, aby vás při meditaci nic nerušilo. Nikdy také nemeditujte, když jste unavení, protože by se vám mohlo stát, že během chvíle usnete a z meditace nic mít nebudete. U meditace je důležité zůstat stále bdělý, a když jste unavení, neudržíte pozornost (bdělost), jaká je třeba.

 

Kde byste měli meditovat

Prostředí, ve kterém se nacházíte, by vám mělo poskytnout hlavně pohodlí a naprostý klid a měli byste se v něm cítit příjemně. Mělo by vám také umožnit hluboké ponoření do sebe. Meditovat můžete doma, v nějakém centru i v přírodě. Meditovat můžete sami, ve dvojici s někým i ve skupině. Záleží pouze na vás, čemu dáte přednost. Ve skupině působí energie silněji, a navíc vás může někdo vést, pokud byste si nevěděli rady. Já medituji nejraději doma, protože nejsem skupinový typ. Navíc doma si mohu na meditaci vytvořit podmínky, jaké potřebuji.

Důležitá je i teplota, která by měla být v místnosti též příjemná, prostor by měl být čistý a dobře větraný (vyhýbejte se ale průvanu), a působit na vás mohou i jiné vlivy v pozitivním i negativním směru. Proto vše negativní, co by vás jakkoli rušilo, co nejdříve odstraňte.

 

Lidé se mě také často ptají, zda mají u meditace něco odříkávat nebo zda si mají pouštět nějakou hudbu.

Já si u meditace nikdy žádné zvuky nepouštím, protože mě jakékoli zvuky velmi ruší a neumožňují mi vnímat vlastní nitro ani vyšší energie. Proto medituji v naprostém tichu. Proto zkoušejte i vy být v absolutním tichu a nemějte z něj strach, protože když budete v tichu dostatečně dlouho, vaše nitro s vámi začne časem hovořit.

 

Jak dlouho byste měli meditovat.

Lidé si často myslí, že stačí zklidnit se na pět nebo deset minut nebo na čtvrt hodiny, a to jim stačí. To ale žádná meditace není, a navíc za tak krátkou dobu nemůžete začít nic vnímat. Člověk se musí umět zklidnit dostatečně dlouhou dobu, aby mu nějaké informace začaly přicházet.

Já jsem schopná být ponořená do svého nitra i několik hodin. Vy ale nemusíte nic takového dělat. Stačí, abyste se zklidnili alespoň na hodinku a opravdu jste plně vypnuli a nic si nepouštěli z vnějšího světa do sebe.

 

Lidé se mě také často ptají, zda mají sledovat svůj dech nebo zda mají u meditace něco odříkávat.

Já nic z toho nikdy nedělám, protože všechno toto považuji za naprosto umělé. Navíc když budete cokoli odříkávat, musíte vždy myslet na to, co říkáte, a tím zapojujete myšlení. Přitom vy potřebujete mysl vypnout, aby k vám proudila intuice. Takže jakékoli odříkávání čehokoli je z mého pohledu k ničemu. A za nedůležité považuji i sledování dechu. Proto jdu rovnou do ticha, všechny vjemy vypnu a jen se radostně nořím do vlastního nitra, kdy přestávám vnímat okolní svět, a z tohoto ticha mi pak přicházejí různé informace.

V tichu k vám mohou přicházet různé inspirace na tvorbu, nebo nějaké rady z vyšších světů, ale mohou vylézat na povrch i různé pocity i vzpomínky i nezpracované situace, které jste dodnes nevyřešily, a toto vše je naprosto v pořádku. Naopak pokud byste to potlačovali, udělali byste velkou chybu, protože jeden z důvodů, proč bychom měli meditovat je, že nám meditace pomáhá pročišťovat i naše nitro, a když budeme pravidelně meditovat, začnou všechny tyto vjemy vylézat na povrch. A naším úkolem je toto vše pouze pozorovat, aniž bychom to jakkoli analyzovali nebo nějak hodnotili, a když zůstaneme pouze v roli pozorovatele, přinese nám to vždy nějaké hluboké poznání.

U meditace mám také vždy zavřené oči, aby mě nerušily ani zrakové vjemy.


Když se budete učit meditovat, zpočátku se vám to nemusí dařit ani deset minut. Tím se ale nenechte odradit. Budete-li trpěliví a budete-li meditaci provádět pravidelně, můžete časem dosáhnout toho, že budete meditovat hodinu i dvě a třeba i déle. Záleží na vaší potřebě.

Při meditaci není rozhodující, meditujete-li hodinu nebo pět hodin. Důležité je, zda vás meditace přivádí do stavu bdělosti i jasnosti mysli, zda vám přináší skutečný vnitřní klid i nějaké vhledy. Důležité také je, jak hluboko do svého nitra se dostáváte. Čím hlouběji jdete, tím hlubší jsou prožitky i vhledy. Kdo se umí zklidnit sám od sebe a v tomto stavu se umí udržet přirozeně delší dobu, ten meditovat nemusí.

 

Lidé se mě také často ptají, co mají u meditace očekávat.

Očekávat byste neměli vůbec nic, protože byste zase přemýšleli. Meditace není o očekávání. Vy byste měli být jen ponořeni do sebe a jen vnímat proudy, které vámi procházejí, a jasným vnímáním si vše plně uvědomovat. Jakmile začnete očekávat, že by se mělo něco dít nebo že by mělo něco přicházet, bude vás to jen brzdit. Proto odstraňte všechna očekávání ze svých postojů, protože vám vůbec nepomohou dostat se do hloubky sama sebe. Zase u toho totiž přemýšlíte a jakmile nic nepřichází, začnete být netrpěliví jestli děláte vše dobře nebo ne, nebo přemýšlíte nad tím, jestli jste něco nevynechali, jestli se to nemáte dělat jinak…, a toto vše vás jen zdržuje. Kdybyste všechny energie, které vámi proudí, nechali samovolně působit, dozvěděli byste se mnohem víc informací, než když je stále něčím narušujete.

 

Lidé se také často ptají, jestli mají u meditace zaujímat nějaké polohy nebo pozice.

Toto opět považuji u meditace za naprosto zbytečné. Když chci meditovat, někdy si lehnu, někdy si sednu do houpacího křesla a někdy medituji v přírodě. Musím ale pociťovat, že tam nejsou lidé ani žádné hluky od letadel nebo jiné rušivé vlivy. Důležité je, abyste u meditace zaujímali pozici, která vám bude vyhovovat a u níž se nebudete cítit stísněně. V knize „Cesta duchovního rozvoje“ jsem psala, že nepotřebujete mít vykloubené ruce ani nohy jen proto, že někteří lidé určité pozice doporučují. Podle mě je nejlepší, když děláte to, co je vám přirozené, a ne to, co je vám diktováno někým jiným. Důležité je, abyste se dokázali hluboce uvolnit i zklidnit, abyste šli do ticha vlastního nitra a abyste v tomto tichu vydrželi co nejdéle a neměli jste z toho žádné trauma. Naopak byste měli vnímat tento stav radostně a spokojeně a měl by vás naplňovat.

 

Sama jsem občas přemýšlela i o tom, jak asi meditoval Ježíš.

Já osobně si nedovedu vůbec představit, že by neustále odříkával ÓM, nebo dělal různé krkolomné pozice, aby se spojil s Bohem. Jsem jednoznačně přesvědčena, že se vždy uchýlil do absolutního ticha, kdy buď sám hovořil k Bohu nebo čekal, jaké mu Bůh bude sdělovat informace, a nic jiného nedělal. Já sama tento způsob též uznávám, protože to považuji za nejvyšší přirozenost. Nedovedu si představit, že když budeme hrát nějaké divadla, nebo když budeme odříkávat něco naučeného nebo umělého, že by se s námi mohl duchovní svět spojit. Pokud chcete něco vyslovovat, tak vyslovujte to, co vychází z vás. To sdělujte Bohu nebo Vesmíru nebo andělům. Ne to, co si přečtete v nějaké knize nebo poslechnete v nějakém videu. To, co je psáno v knihách nebo řečeno ve videích, byly pocity i myšlenky těch, kdo videa i knihy tvořili. Vy jejich pocity ani myšlenky ale nemusíte přebírat. Proč neposloucháte vlastní nitro a nehovoříte na vyšší zdroj z hloubi vlastní duše a z hloubi vlastních pocitů. To budou vyšší energie vnímat jako skutečnou opravdovost a přirozenost a budou s vámi mnohem raději komunikovat, než když budete něco vytvářet jen uměle. To je pro napojení na vyšší světy velmi důležité.

 

Lidé se také často ptají, jak mají meditaci ukončovat.

Ani na to nepotřebujete žádné poučky ani návody. Pokud cítíte, že již meditovat nechcete nebo vám to stačilo, nebo vám meditace přinesla nějaké poznání, můžete meditaci ukončit a jít si dělat něco jiného. Meditace nejsou o tom, že musíte dostávat stále nějaké informace nebo nějaké poznání. Můžete meditovat jen proto, že jste naladěni sami na sebe i na energie přírody a přináší vám to radost i zklidnění. Tím se dobíjíte i energií. Když meditaci ukončíte, jděte si dělat běžné každodenní činnosti a druhý den si najděte opět čas na zklidnění. Ta pravidelnost je důležitá víc než odříkávání naučených nesmyslů.

Nesmíte se ale ticha bát. Jakmile budete ticho vnímat jako něco negativního, tak se budete meditacím vždy vyhýbat. Já jsem naopak v tichu absolutně šťastná, kdy jsem ráda, že nikoho nevidím ani neslyším a ničemu z okolního světa se nemusím věnovat. Já mám spíš problém s tím, se z toho ticha vytrhávat. Samozřejmě si umím poručit, protože musím denně stále něco dělat. Manžel je již v důchodu a musím denně vařit, musím se věnovat domácnosti, musím nakupovat nebo stále něco zařizuji, dělám na zahradě, dělám konzultace, občas jedu za rodiči i vnoučaty… A to už je to věnování se vnějšímu světu. Důležité ale je, abyste se pravidelně věnovali i sami sobě i svému nitru, kdy potřebujete zpracovávat různé události, které v sobě máte nezpracované, potřebujete inspiraci na tvorbu čehokoli, a ticho i odpočinek jsou důležité i pro zdraví. Proto je třeba vyhledávat chvíle hlubokého zklidnění pravidelně a na dostatečně dlouhou dobu.

 

Více se dočtete v knize Cesta duchovního rozvoje, kterou vám v případě zájmu ráda pošlu.

Všechny mé knihy naleznete pod odkazem knihy.

Přeji Vám hodně štěstí.
Miroslava Holoubková




zpět na články sdílet na facebooku

Mé knihy

Kliknutím na knihu se přesunete k bližším informacím včetně možnosti objednání.





Tel: 724 112 434     @: knihy-holoubkova@seznam.cz