Jak tvořím knihy

Svou první knihu s názvem „O svém životě si rozhodujeme sami“ jsem začala psát v roce 1997 a dokončila jsem ji v roce 1999. Začala jsem ji psát již v roce 1996. Když jsem ale měla velkou část knihy hotovou, data mi jednou nenávratně zmizela. A protože jsem si v dané době práci nikam neukládala a měla jsem ji jen v počítači, měla jsem smůlu. Hodně mě to sebralo, protože skoro rok intenzivní práce byl pryč. V té době jsem uvažovala nad tím, zda na vše rezignuji, nebo začnu znovu od nuly. Začala jsem znovu v roce 1997, a v roce 1999 jsem knihu dokončila.

Kniha se lidem líbila. Proto jsem se rozhodla, že napíšu několik dalších knih, které na sebe budou navazovat a poskytnou lidem ucelený soubor informací o fungování života, o sebepoznání i o tom, jak na sobě pracovat.

A protože mám ráda uspořádanost, vytvořila jsem si v hlavě i v počítači plán, abych do sebe různá témata nemíchala a vše na sebe navazovalo.

Poté vždy postupuji následujícím způsobem:

Zvolím si jednu knihu, na které se rozhodnu pracovat, a vytvořím si přibližnou představu, co bude obsahem knihy. Obsah si napíšu do prázdného dokumentu ve wordu, i když v něm zatím žádné texty ke knize nemám. Obsah v průběhu psaní různě upravuji.

Pak při běžných každodenních činnostech přemýšlím nad texty, které bych chtěla do knihy vložit, a jakmile mám nějaké kvalitní nápady, přepíšu si je buď hned do wordu nebo někam na papír, a poté je co nejdříve do knihy zanesu. Jakékoli odkládání způsobí, že papírky někam založíte a za čas se v nich již vůbec nevyznáte. Nápady mě napadají kdekoli (při vaření, při mytí v koupelně, při práci na zahradě, na procházkách v přírodě, při meditování, v ložnici, kdy již ležím a chystám se spát nebo vstávat, a dokonce mě často budí i ze spaní).

V průběhu práce na knize přemýšlím i nad názvem knihy, který různě měním i dolaďuji.

A protože vím předem, na jaká témata chci knihy psát, děje se mi často to, že mám nápady třeba do třech knih. Proto si je zapisuji vždy do té knihy, do které se tematicky hodí. Toto dělám třeba tři nebo čtyři roky.

Jakmile mám u některé knihy pocit, že je v ní dostatek kvalitních informací, které mohou být lidem přínosem, rozhodnu se, že ji dokončím a vydám.

Poté k této jedné knize sednu a intenzivně na ní pracuji, abych ji dokončila a vydala. To trvá většinou další rok, protože knihu mnohokrát čtu od začátku do konce (třeba osmkrát) a texty různě třídím, upravuji, dolaďuji i přehazuji, aby byly pro čtenáře co nejvíce přínosné i srozumitelné. Ostatních knih si v té době nevšímám.

Když se blížím s psaním ke konci, domluvím se tak dva měsíce předem s grafikem, sazečem i paní korektorkou, zda budou mít čas, že jim knihu předám na další zpracování v určitém termínu.


Knihu je třeba také vydat

Až knihu sama ve wordu dokončím, předám ji paní korektorce, která mi udělá první korekturu. Paní korektorka mi hlídá hlavně čárky, s nimiž mám problém. Do textů mi nikdy nezasahuje. Na tom jsme se domluvily na začátku spolupráce. Maximálně dá někde návrh na přehození slov ve větě. A protože spolu spolupracujeme již přes dvacet let, víme, co od sebe můžeme čekat.

Když má paní korektorka opravy hotové, pošle mi je a já je zanesu do svého wordovského dokumentu.

Když to mám hotové, předám knihu sazeči. Ten také ví, co chci a co ne a dělá mi sazbu podle mých představ. Máme spolu domluvené typy písma, velikosti písma, rozložení textů…

Když sazeč sazbu knihy dokončí, pošle mi ji na náhled. Já ji opět celou znovu čtu a dělám mu poznámky, kde má co odskočit, zvětšit, zmenšit… a zároveň hlídám, zda se při sazbě texty nějak neztratily nebo nerozhodily. Když něco najdu, dám mu to opravit.

Až vše udělá, pošlu již vysázenou knihu paní korektorce na druhou korekturu. Když ta najde ještě nějaké chyby (dělení slov, čárky aj.), upozorní na ně v dokumentu, který kontrolovala, a já to předám opět sazeči na úpravu.

Ten opravy zanese a pošle to mně, a já opět celou knihu pečlivě pročítám od začátku do konce a sleduji, zda nám někde něco neuniklo nebo se něco nerozhodilo.

V mezidobí, kdy na knize pracuje sazeč s paní korektorkou, řeším se synem obálku (výběr fotek, čárový kód, vymýšlím texty na obálku…). Výběr motivu na obálku mi zabere vždy hodně času, než zvolím něco, co se mi líbí. A protože jsem detailista i perfekcionista, stojí mě to opravdu dost času (často mnoho týdnů). Poté mi syn vytvoří nějaké návrhy a já si jeden vyberu. V další fázi k němu jezdím a postupně dolaďujeme detaily. Ještě že mám syna narozeného ve znamení Panny, protože posouvání milimetrů nebo čištění drobností, kterých by si nikdo nevšiml, ale já ano, může vydržet jen on.

Když mám knihu připravenou pro tiskárnu (texty i obálku), předám jim připravená tisková data. S tiskárnou jsem vždy též předem domluvená, kdy jim knihu předám. Když s tiskárnou domlouvám termín předání, řešíme zároveň výběr papíru na textové části i na předsádky, ladíme barvu kapitálku i barvu stužky… Na tom všem mi též velmi záleží.

Tiskárna mi udělá jeden nátisk obálky i vnitřních textů, abych si zkontrolovala, zda vše sedí, a někde jim něco neuniklo. Někdy jedu i do tiskárny, abych byla u stroje, když se tiskne obálka, a dolaďujeme barevnost.

Když je kniha vydaná, přivezou mi ji a já ji doma složím.

A stejným způsobem pracuji na všech knihách.

Do dnešního dne jsem napsala i vydala jedenáct knih a mám v plánu dopsat ještě dvě z těch, které jsem si kdysi naplánovala.

 


zpět na články sdílet na facebooku

Mé knihy

Kliknutím na knihu se přesunete k bližším informacím včetně možnosti objednání.





Tel: 724 112 434     @: knihy-holoubkova@seznam.cz